Muista verkkokauppaprojektin suunnitteluvaiheessa myös…

Suurin osa tämän oppaan asioista liittyvät verkkokauppaprojektin suunnitteluvaiheeseen. Tässä kappaleessa joitakin sekalaisia huomioita suunnitteluvaiheeseen liittyen.

Verkkokaupan ulkoasuksi kannattaa tilata graafikolta valittua yritysimagoa tukeva ulkoasu. Verkkokaupan ulkoasu luo asiakkaalle ensivaikutelman verkkokaupasta ja sen luotettavuudesta. Sen vuoksi ulkoasulla onkin hyvin merkittävä osa myös verkkokaupan konversiotasoon ja myyntiin.

Yrityksen sisäiset prosessit

Suunnittele tarkoin verkkokaupan kaikki prosessit: selvitä itsellesi koko ”putki” sekä asiakkaan että kauppiaan kannalta, siitä lähtien kun asiakas saapuu sivuille ja tekee tilauksen, siihen saakka kun verkkokauppias toimittaa tilauksen asiakkaalle, kun asiakas saa sen ja avaa paketin. Mieti myös miten toteutat jälkimarkkinoinnin, miten käsittelet reklamaatiot ja asiakaspalautukset. Kun käyt mielessäsi kaikki yrityksen prosessit tarkkaan läpi, huomaat myös samalla, että oletko unohtanut ottaa huomioon jonkun tärkeän asian.

Selvitä myös miten kirjanpidon raportoinnin saa hoidettua kustannustehokkaimmin: pienillä tilausmäärillä voi olla helpointa toimittaa tilausten kuitit kirjanpitäjälle, mutta tilausmäärän vähänkin kasvaessa kannattaa kirjanpitäjälle toimittaa verkkokauppaohjelmistosta tulostetut koontiraportit. Kirjanpidon raporttien ansiosta kirjanpidon kustannukset pienenevät merkittävästi. Jos myyt verkkokaupassasi vain yhden verokannan tuotteita, voi olla vielä edullisempaa tehdä kirjanpito suoraan tiliotteen pohjalta. Keskustele tilitoimistosi kanssa, mikä tapa on heidän kannaltaan helpointa – se on myös sinulle edullisin tapa.

Tee ”käsikirja” yrityksen sisäisistä prosesseista

Kun verkkokauppa on ollut toiminnassa jonkin aikaa ja prosessit ovat alkaneet hioutua, kannattaa yrityksen kaikki prosessit dokumentoida. Eli käytännössä voit kirjoittaa ”käsikirjan” kaikista yrityksen työvaiheista, kuten: tilausten käsittely, tuotetietojen päivitys, asiakaspalautusten käsittely, ostotilausten tekeminen, kirjanpitomateriaalien raportoiminen jne. Kattava käsikirja on arvokas työväline, jos siihen on dokumentoitu asiat riittävän tarkasti. Esimerkiksi palkatessasi uusia työntekijöitä, voit antaa heille käsikirjasta opiskeltavaksi heitä koskevat työtehtävät ja henkilön sisäänajaminen tehtäviinsä onnistuu todella helposti. Verkkokauppiaan on myös helppo lähteä lomalle ja jättää yritys työntekijöiden harteille, jos käsikirjassa on dokumentoituna kutakuinkin kaikki tilanteet, jotka voivat tulla vastaan hänen lomansa aikana. Käsikirja myöskin nostaa yrityksen arvoa tuntuvasti siinä tilanteessa, jos liiketoimintaa ollaan myymässä toiselle yritykselle. Liiketoiminnan ostaminen on paljon helpompaa ja houkuttelevampaa, jos koko liiketoiminta on ”tuotteistettu” valmiiksi paketiksi.

Sivuston rakenteen suunnittelu

Yksi tärkeä suunnitteluvaihe on sivuston rakenteen suunnittelu. Saat siihen tarvittaessa apua myös verkkokauppaohjelmiston toimittajalta. Tuotekategorioinnin suunnittelulla voit joko helpottaa tai vaikeuttaa asiakkaan asioimista huomattavasti. Mieti minkälaisista tuoteryhmittelyistä asiakkaan olisi helpointa selata tuotteita. Tarjoa vaihtoehtoisia tapoja löytää tuotteet: joku voi etsiä tietyn tyyppisiä tuotteita, joku toinen voi etsiä tuotteita käyttötarkoituksen mukaan tai tuotemerkin mukaan. Kannattaa myös katsoa miten saman toimialan kilpailijat ovat tuotteitansa ryhmitelleet ja yhdistellä niistä parhaat ideat omaan kauppaasi.

Tee kuitenkin kategoriarakenteesta mahdollisimman yksinkertainen, jotta asiakkaan ei tarvitse turhaan kliksutella moneen kertaan päästäkseen näkemään tuotteita.

Tutustu etäkaupan säädöksiin

Verkkokaupassa pätee hieman eri säännökset kuin normaalissa kuluttajakaupassa. Perehdy siis ajoissa ennen verkkokaupan perustamista kuluttajasuojalain etämyyntisäännöksiin, jotta tunnet oikeutesi ja velvollisuutesi.

Markkinointisuunnitelma

Joskus aloittelevat yrittäjät ajattelevat, että kun verkkokauppa on internetissä kaikkien miljoonien ihmisten saatavilla, että asiakkaat sitten alkavat automaattisesti löytää tiensä myös uuteen verkkokauppaan. Se on harhakuvitelma. Internetissä ei ole ”ohikulkijoita”, jotka sattumoisin poikkeavat verkkokauppaasi. Verkkokauppa vaatii markkinointia. Piste.

Toinen myytti alkavilla yrityksillä on joskus se, että luotetaan puskaradion voimaan. Yrittäjä saattaa ajatella, että kyllä se sana kiirii tästä mainiosta kaupasta eteenpäin puskaradion voimalla. No, voihan olla, että jos kauppasi on poikkeuksellisen hyvä, joku saattaa sitä todella kehua ystävälleen. Mutta se, että joku kuulee kehuja, ei vielä tarkoita, että kehut kuullut henkilö olisi tulossa asioimaan kauppaasi. Puskaradion vaikutus ei ole niin iso, että voisit koskaan luottaa liiketoimintasi kasvua sen varaan. Suunnittele siis verkkokauppasi markkinointia jo hyvissä ajoin ennen verkkokaupan perustamista, ja ota markkinointikulut myös huomioon kannattavuuslaskelmaa tehdessäsi!

© Vesa Nippala