Verkkokauppaohjelmiston valitseminen
Sopivan verkkokauppaohjelmiston valitseminen on yksi verkkokauppaliiketoiminnan menestymisen keskeisistä asioista. Verkkokauppaohjelmisto asettaa raamit liiketoiminnalle: mikä on mahdollista ja mikä ei, kuinka paljon kävijäliikennettä on mahdollista saada hakukoneista, kuinka iso osa kävijöistä päätyy tekemään ostoksen, kuinka helppoa on verkkokauppiaan arki, kuinka kirjanpito hoituu, minkälaisia myynninedistämisen keinoja voi käyttää, jne. On surullista, jos verkkokauppaohjelmisto rajoittaa kaupankäyntiä tai ei mahdollista myyntiä edistäviä toimenpiteitä. Verkkokauppaohjelmisto on verkkokauppaliiketoiminnan perusta. Ilman hyvää perustaa on vaikea rakentaa kannattavaa liiketoimintaa.
Yleisiä huomioonotettavia seikkoja ovat ainakin:
- Verkkokaupasta ostamisen helppous. Jos asiakas eksyy tai turhautuu ostoprosessin aikana, jää ostos helposti tekemättä. Jos verkkokauppa vaatii asiakasta esimerkiksi rekisteröitymään, moni asiakas jättää tilaamatta. Tai jos ostoskoriprosessi on kovin monivaiheinen, jää ostaminen tutkimusten mukaan monella asiakkaalla kesken. Optimaalisin ratkaisu on tutkimusten mukaan helppokäyttöinen yhden sivun ostoskori. Onko sinulla varaa olla valitsematta ohjelmistoa, joka konvertoi mahdollisimman suuren osan kävijöistä asiakkaiksi? Ota huomioon, että jos teet kompromissin tässä asiassa, se maksaa sinulle menetettyä myyntiä joka kuukausi.
- Hakukoneoptimoinnin taso. Tällä on radikaali vaikutus verkkokauppasi hakukonenäkyvyyteen ja sitä kautta verkkokauppasi myyntiin. Tutustu hakukoneoptimoinnin perustekijöihin, jotta osaat vaatia ohjelmalta tärkeimpiä asioita. Esimerkiksi hakukoneystävällisten URL-osoitteiden käyttöönotto kolminkertaisti erään asiakkaamme myynnin. Onko hakukoneystävälliset URL-osoitteet ja muut hakukoneoptimoinnin tekijät ohjelmistossa kunnossa? Onko sinulla varaa valita ohjelmistoa, joka ei olisi mahdollisimman optimaalisesti hakukoneystävällinen?
- Hallintaliittymän helppous. Jos hallintaliittymä on helppokäyttöinen ja kauppiaan aikaa säästävä, se tuo tietysti säästöjä verkkokaupalle. Tutustu erityisesti miten tuotteiden hallinta ja tilausten hallinta toimii. Niitä tulet arjessa verkkokauppaa pyörittäessäsi käyttämään eniten.
- Minkälaisia myynninedistämisen keinoja verkkokauppaohjelma tukee. Onhan jälkimarkkinoinnin mahdollistava uutiskirjejärjestelmä mukana järjestelmässä?
- Hinta, ja se, että tuleeko ohjelmistosta maksaa yksi isompi investointi vai maksaa jatkuvasti isohkoa kuukausimaksua.
- Minkälaiset raportit verkkokauppaohjelmistosta saa ja kuinka ne tukevat liiketoimintaasi.
- Skaalautuvuus. Kaikki ohjelmistot eivät esimerkiksi toimi enää, jos verkkokaupassasi on vaikkapa yli 20 000 tuotetta.
- Kehitetäänkö ohjelmistoa edelleen aktiivisesti eteenpäin?
Verkkokauppaohjelmiston vaatimukset ovat tietysti jossain määrin yrityskohtaisia. Mieti mitkä ohjelmiston ominaisuudet ovat yrityksellesi tärkeimpiä, vertaile eri vaihtoehtoja ja valitse yrityksesi liiketoiminnalle sopivin ohjelmisto. Joskus on myös tarpeen räätälöidä verkkokauppaohjelmistoa omien tarpeiden mukaiseksi. Kannattaakin valita ohjelmisto, jonka räätälöinti on mahdollista ja helppoa. Jos verkkokauppa täytyy integroida ulkoisiin järjestelmiin, kuten taloushallintoon, varmista, että integraatio on mahdollista tehdä valitsemaasi verkkokauppaohjelmaan.
Ota myös huomioon, että jos liiketoimintasi kasvaa, niin tukeeko verkkokauppaohjelmisto liiketoimintaasi myös sen laajetessa. Kannattaa valita ohjelmisto, joka soveltuu tarpeisiisi myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi jos haluat mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa laajentaa myyntiä ulkomaille, varmista, että se on valitsemallasi verkkokauppaohjelmalla mahdollista.
Valitse verkkokauppatoimittajaksi sähköiseen liiketoimintaan erikoistunut yritys
Verkkokauppaohjelman lisäksi myös verkkokauppatoimittajalla on merkitystä. Tilaatko verkkokauppaprojektin printtimainontaan erikoistuneelta mainostoimistolta vai sähköiseen liiketoimintaan erikoistuneelta yritykseltä – lopputulos on yleensä hyvin erilainen, vaikka pohjalla olisi sama verkkokauppaohjelmisto. Kannattaa selvittää kuinka paljon ja minkälaista kokemusta verkkokauppatoimittajalla on entuudestaan verkkokauppojen toteutuksesta ja verkkoliiketoiminnan kehittämisestä. Jos kokemusta on vain hiukan, tai vain kapealta sektorilta, et voi odottaa saavasi kovin monipuolista ja ammattimaista tukea verkkoliiketoiminnan kehittämiseen.