Verkkokaupan myynti = verkkokaupan kävijämäärä X konversiotaso X keskimääräinen ostos.

Verkkokaupan myynnin voi laskea kertomalla nämä kolme verkkokaupan menestyksen mittaria keskenään:

  1. Verkkokaupan kävijämäärä. Ilman kävijöitä ei ole myyntiä. Siksi verkkokaupan menestyminen vaatii hyvin hoidetun jatkuvan markkinoinnin.
  2. Konversiotaso. Montako prosenttia verkkokaupan asiakkaista päätyy tekemään tilauksen. Lisää aiheesta: Mitä tarkoittaa konversiotaso? ja Miten parantaa konversiotasoa.
  3. Keskimääräinen ostos. Tilauksen keskimääräinen koko euroissa.

Verkkokauppiaan yksi tärkeä tehtävä on seurata näiden kolmen mittarin kehitystä ja pyrkiä kehittämään niistä jokaista paremmaksi. Siten verkkokaupan myynnin saa kasvuun.

Kävijäseuranta

Menestyksen mittareiden seuraamiseen tarvitaan kävijäseurantajärjestelmä. Kävijäseurannasta näet kuinka paljon kävijöitä sivustollasi käy, mitä kautta kävijät tulevat sivustollesi ja esimerkiksi kuinka paljon myyntiä eri mainoskanavat ovat tuottaneet. Kävijäseuranta on erittäin tärkeä työkalu verkkokauppaliiketoiminnan kehittämiseen. Ilman sitä on mahdoton seurata esimerkiksi, että mitkä mainoskanavat ovat kannattavia ja mitkä eivät. Mainontarahat kannattaa käyttää viisaasti. Kävijäseurannan avulla voit tunnistaa, että mitkä mainoskampanjat tuottavat itsensä takaisin ja niissä mainosmedioissa siis kannattaa jatkossakin mainostaa. Kävijäseurannan avulla pystyt siis kohdentamaan mainosbudjettisi tehokkaammin sinne missä se tuottaa. Kävijäseuranta on myös tärkeä apuväline hakukoneoptimoinnissa.

Suomessa yleisimmin käytetty kävijäseurantajärjestelmä on maksullinen Google Analytics. Yleisin ongelma on se, että kauppias ei tiedä mitä lukuja hänen olisi syytä seurata kävijäseurannasta. Toinen ongelma on se, että kauppias ehkä tietää, mitä hänen pitäisi seurata, mutta hän ei käytä kävijäseurantajärjestelmää säännöllisesti. Kolmas yleinen ongelma on, että lukuja kyllä seurataan, mutta niiden pohjalta ei tehdä konkreettisesti mitään asioiden parantamiseksi. Jatkuvalla säännöllisellä kävijäseurannalla, ja sen pohjalta tehdyllä verkkokaupan kehitystyöllä voidaan kuitenkin parantaa pikkuhiljaa verkkokaupan myyntiä ja kannattavuutta merkittävästi. Tässäkin asiassa kannattaa olla pitkäjänteinen.

Oscar eCommerce verkkokauppaohjelmisto tukee Google Analyticsiä. Saat aktivoitua sen verkkokaupan hallinnan asetukset-sivulta.

Hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi

Nykyään valtaosa verkkokauppojen kävijöistä tulee tyypillisesti hakukoneista, kuten Google ja Bing. Hakukoneista voi ostaa maksullista näkyvyyttä haluamillensa hakusanoille. Tätä kutsutaan hakukonemainonnaksi. Hakukonemainonnan periaate on se, että mainostajana maksat aina siitä, kun joku asiakas klikkaa linkistä itsensä verkkokauppaasi. Jos verkkokauppasi konversiotaso on kohdallaan, tällä tavalla on mahdollista saada kustannustehokkaasti paljonkin asiakkaita verkkokauppaasi ilman suuria riskejä.

Hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa jos onnistuu pääsemään korkeille sijoituksille, voi saada suuria määriä kävijöitä sivuille ilman mainosklikkikohtaista kustannusta. Verkkokauppaa kannattaakin hakukoneoptimoida, eli tehdä toimenpiteitä, joiden avulla hakutuloksissa voi päästä paremmille sijoituksille. Hakukoneoptimointi tuottaa tuloksia yleensä vasta pitemmällä aikavälillä, mutta on pitkässä juoksussa laskettuna monesti kustannustehokkain mahdollinen mainonnan muoto. Lue lisää hakukoneoptimoinnista.

Sosiaaliset mediat

Sosiaalisista medioista, kuten Facebook ja Instagram, on muodostunut ilmiö, jonka ääressä valtava määrä ihmisiä kuluttaa päivittäin huomattavasti aikaa. Myös sosiaalisissa medioissa voi mainostaa klikkipohjaisella hinnoittelulla ja laajan käyttäjäkuntansa ansiosta näistä palveluista voi saada todella suuriakin määriä kävijöitä verkkokauppaansa. On kuitenkin tärkeää, että mainoskampanjat osaa tehdä oikealla tavalla, jotta klikkihinnat saa optimoitua kannattavalle tasolle.

Bannerimainonta, blogit ja keskustelualueet

Bannerimainonta eri tyyppisillä sivustoilla, blogit ja keskustelualueet voivat olla joko todella hyvin toimivia mainosmedioita tai sitten täysin tehottomia. Ota selvää omaan toimialaasi liittyvistä sivustoista, joilla potentiaaliset asiakkaasi käyvät, sekä mainostusmahdollisuuksista tällaisilla sivustoilla. Mainontaa kannattaa kokeilla ensin pienellä budjetilla ja tutkia, että tuleeko sitä kautta kävijöitä ja myyntiä. Blogeissa voi pienellä aktiivisuudella saada muutenkin näkyvyyttä: esimerkiksi voit ehdottaa kirjoittavasi jonkun valmiin artikkelin, jos saat sitä palkkaa artikkelissa linkityksen verkkokauppaasi. Tai ehdottaa lähettäväsi näytekappaleen jostakin tuotteestasi blogin pitäjälle arvosteltavaksi. Moni blogin pitäjä voi innostua ajatuksesta, että pienen jutun blogiinsa kirjoittamalla saisi pitää näytekappaleen tuotteesta itsellään.

Mainontaverkostot

Mainosverkostot, kuten TradeTracker ja TradeDoubler, tarjoavat mainostajille helpon ja riskittömän tavan mainostaa lukuisilla eri sivustoilla. Mainoskulut maksetaan tulospohjaisesti, toteutuneiden myyntien perusteella. Periaate toimii siten, että verkkokauppa rekisteröityy mainosverkostoon mainostajaksi ja tarjoaa julkaisijoille haluamansa provision myynneistä. Jos provisio on tarpeeksi houkutteleva, todennäköisesti monet toimialaasi liittyvät verkkosivustot ottavat sinun mainosbannerisi käyttöön sivuillensa. Mainosverkoston järjestelmä seuraa bannereiden kautta tulevat myynnit ja maksat vain provisiot toteutuneiden myyntien mukaisesti.

Offline-mainonta

Verkkokauppaa voi tottakai mainostaa myös verkon ulkopuolella: lehdissä, TV:ssä, radiossa, jne. Offline-mainonnan tuloksia on vaan vaikeampi mitata. Yksi vaihtoehto on luoda jokaista mainosta varten oma kampanjakoodi. Kampanjakoodia käyttämällä asiakas saa jonkun alennuksen. Samalla kun asiakas käyttää kampanjakoodia, hän tulee rekisteröineeksi järjestelmääsi, että minkä mainoskampanjan kautta hän on kuullut verkkokaupastasi.

Cross-marketing

Yksi kustannustehokas tapa markkinoida, jota aika vähän kuitenkin käytetään, on Cross-marketing. Tämä tarkoittaa sitä, että kaksi yritystä, joilla on sama kohderyhmä, mutta ei kuitenkaan kilpailevat tuotteet, markkinoivat toistensa tuotteita tai palveluita. Käytännössä tämän voi toteuttaa esimerkiksi siten, että kaksi verkkokauppaa (esimerkiksi lelukauppa ja lastenvaateliike) sopivat, että aina kun he toimittavat tilauksen asiakkaalle, he sujauttavat tilauksen mukaan tämän kumppanin mainosesitteen tai kampanjatarjouksen. Näin kummankaan ei tarvitse maksaa mainoksen postituksesta erikseen ja mainokset päätyvät suoraan oikean kohderyhmän edustajille! Jos kumpikin antaa kumppanille saman määrän esitteitä jaettavaksi, ei ole edes merkitystä sillä, että toisella on isompi myyntivolyymi – kumpikin jakaa esitteet vaan sitten eri tahdissa.

Hintavertailusivustot

Hintavertailupalvelut kuten ShopAlike, Vertaa.fi ja Hintaseuranta.fi ovat kuluttajille kätevä tapa vertailla etsimänsä tuotteen hintoja ja löytää samalla kätevin ostopaikka tuotteelle. Siksi näissä palveluissa mukana olemalla voi saada hyvin ostavia asiakkaita kauppaansa. Hintavertailusivustot veloittavat klikkimäärien perusteella palvelussa mukana olemisesta.

Jälkimarkkinointi

Muista, että uusien asiakkaiden hankkimisen sijaan on aina helpompaa ja edullisempaa mainostaa vanhoille asiakkaille ja aktivoida heitä palaamaan takaisin ostoksille. He tuntevat jo verkkokauppasi ja heidän luottamuksensa on jo voitettu. He ovat yleensä myös hyvin kiinnostuneita toimialasi tuotteista, erikoistarjouksista ja uutuuksista. Lähetä uutiskirjeitä säännöllisin väliajoin – mutta älä liian usein, ettet hermostuta asiakkaitasi. Pyri keksimään jokaiseen uutiskirjeeseen jokin ”juju”, jolla saat asiakkaan aktivoitua liikkeelle. Erittäin tärkeä asia on myös uutiskirjeen otsikko: jos uutiskirjeen otsikko ei houkuttele lukemaan viestiä, jää se useimmiten lukematta. Älä siis laita otsikoksi mitään ”Verkkokaupan uutiskirje numero 51” -tyylistä, vaan ennemmin esimerkiksi ”Kaikki luistimet -30% vain tämän viikon ajan!”. Sähköposti-uutiskirjeitä tulee nykyään niin paljon, että jos otsikko ei herätä asiakkaan mielenkiintoa, siirretään posti useimmiten suoraan roskakoriin.

© Vesa Nippala