Hyvän metakuvauksen kirjoittaminen auttaa tuomaan lisää kävijöitä

Mikä on metakuvaus ja mitä merkitystä sillä on verkkokaupan kannalta? Metakuvaus on lyhyt, noin 160 merkkiä pitkä, tiivistelmä yksittäisestä www-sivusta. Hakukoneet käyttävät näitä tiivistelmiä usein esittäessään sivua hakutuloksissa klikattavan linkin alapuolella. Jos metakuvausta ei ole määritelty sivulle, yrittää hakukoneen automatiikka löytää tiivistelmäksi sopivaa tekstiä itse sivun sisällöstä; vaihtelevalla menestyksellä. Kuvaustekstin pituutta ei ole rajoitettu, mutta hakukoneet esittävät siitä enintään noin 160 merkkiä pitkän pätkän. Käytännössä jokainen hakukonetta käyttänyt tietää, kuinka suuri merkitys tuolla lyhyellä tekstillä on: se antaa käyttäjälle viitettä, mitä sivulta löytyy. Mitä paremmin kuvaus kertoo käyttäjälle, että sivulta löytyy juuri se mitä hän on etsimässä, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän klikkaa kyseistä linkkiä. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos pystyt kirjoittamaan tiiviit napakat ja lisäksi houkuttelevat kuvaukset sivujesi metakuvauksiin, sinulla on hyvät mahdollisuudet saada suuremman klikkiprosentin ansiosta enemmän kävijöitä hakukoneiden kautta. Tämä on erinomainen tapa markkinoida sivujasi!

Hakukoneiden lisäksi myös sosiaaliset mediat hyödyntävät usein sivun metakuvausta. Milloin tahansa asiakkaasi postaavat tuotteistasi Facebookiin, haluatko, että postauksissa näkyy esittelytekstinä mitä sattuu, vain sinun määrittelemäsi markkinointiteksti? Tartu siis tuumasta toimeen ja ala täyttää jatkossa tuotteiden ja muiden verkkokaupan sivujen metakuvauksia. Erityisesti etusivun metakuvaus kannattaa harkita tarkkaan.

Minkälainen metakuvauksen sitten olisi syytä olla?

Ytimekäs ja houkutteleva – sen täytyisi sisältää lukijalle jokin kehotus tai hyvä syy tulla sivulle. Jokaisella sivulla tulisi olla erilainen metakuvaus. Vältä tilannetta, jossa monella tuotteella käytetään samaa metakuvausta. Vältä erikoismerkkejä.

Muista, että voit aina kokeilla erilaisia versioita ja seurata niiden toimivuutta. Vain siten voit tietää, mikä toimii kaikista parhaiten!

Lue lisää muista metatiedoista hakukoneoptimoinnin pikaoppaasta.

Lisätietoja metakuvauksesta:

SEOmoz: SEO Best Practices: Meta Description
KissMetrics blog: Meta Description Magic: Think Less about SEO and More about Click-Throughs
Search Engine People: Tested: The Best Length for a Description Tag is Longer Than You Think

© Vesa Nippala