Verkkokauppaa perustettaessa tai sitä uudistettaessa tulee vastaan kaiken käytännön toiminnallisuuden lisäksi sivuston ulkoasu. Mutta mikä on sen merkitys? Niitä on tietysti monia. Kuitenkin monta kertaa se kenties mielletään vain kaupan julkisivuna ja sivuston graafisena ilmeenä. Tämä puolestaan on kauppiaasta riippuen, joko tärkeä tai vähemmän tärkeä asia. Tavoiteltavaa lopputulosta saatetaan kuvailla sanoin: tyylikäs, ajanmukainen, raikas jne. Tietysti toinen saattaa tavoitella yrityksen hengen mukaan vanhanajan tunnelmaa, rosoisuutta tai muuta.
Pelkän ulkokuoren lisäksi ulkoasulla on kuitenkin paljon enemmänkin merkitystä, yritysilmettä ja tunnistettavuutta yhtään väheksymättä. Yksi merkitys on nimeltään käytettävyys. Käytettävyys terminä voi kuulostaa tekniseltä, mutta verkkosivuston näkökulmasta se on kiinteä osa ulkoasun suunnittelua. Itseasiassa sen tulisi olla suunnittelun lähtökohta. Hyvänä (tai huonona) esimerkkinä toimii tilanne, kun vaimoni kanssa etsimme mökkiä, jossa voisimme viettää vapaapäivämme. Eksyimme erään matkailuyrittäjän sivustolle, joka kaikesta päätelleen oli käyttänyt aikaa sivuston ulkoasuun enemmän kuin vain miettimällä tekstikokoja, kuvavalintoja jne. Lopputulos oli kuitenkin hyvin nopea turhautuminen ja ikkunan sulkeminen kokonaan. Tämä johtui siitä, että ulkoasulla oli tavoiteltu omalaatuisuutta niin paljon, että selaimen normaalit toiminnot eivät sivustolla toimineet, vaan käyttäjän oli opeteltava uusi hankala tapa selata ja lukea tekstiä.
Asiakkaiden suoranaisen menettämisen lisäksi toinen painava syy käytettävyyden miettimiseen on rahan sijoittaminen tuottavasti. Ajatellaan vaikka, että joku saattaa sijoittaa huomattavan summan upean animoidun bannerin suunnitteluun vain siksi, että se on näyttävä. Kuitenkin tämä kenties nostaa yhtä tai kahta tuotetta esiin sivustolla. Tietysti edellä mainittu oikeassa tilanteessa ja hyvin suunniteltuna on varmasti hyvä ja myyntiä edistävä asia, mutta joskus rahan voisi sijoittaa ennemmin ulkoasun suunnitteluun siltä kannalta, että asiakas löytää etsimänsä nopeasti, vaivattomasti ja palaa näin myös uudelleen kauppaan. Yksi käytettävyys lähtökohtana suunniteltujen sivujen melkeinpä automaattinen etu on uskottavuus. Uskottavuus puolestaan jo itsessään lisää myyntiä.
Yhdysvaltalainen käytettävyyden asiantuntija Steve Krug kirjoittaa kirjassaan: Älä pakota minua ajattelemaan, käytettävyydestä, kokemuksen ja vuosien käyttäjäseurannan pohjalta. Hän hämmästelee sitä, kuinka käsityksemme ihmisten verkkokäyttäytymisestä poikkeaa todellisuudesta. Kuten mökkiyrittäjän esimerkki karkealla tavalla osoittaa, saatamme ajatella että asiakas paitsi lukee järjestelmällisesti kaiken informaation sivustolla, myös opiskelee uuden tavan käyttää sivustoa. Kuitenkin todellisuus Krugin mukaan on se, että käyttäjä vain vilkaisee sivua sieltä täältä täysin epäjohdonmukaisesti ja hakee kenties yhtä ainoaa tietoa. Miten teemme sivustosta ja tässä tapauksessa verkkokaupasta, sellaisen että asiakkaan “ei tarvitse ajatella” löytääkseen etsimänsä?
Palaan asiaan hieman myöhemmin, kirjoituksen toisessa osassa. Tätä odotellessa voit pohtia fyysisen kaupan tai tavaratalon ulkoasua ja järjestystä sekä verrata sitä verkkokauppaan. Viihtyisyyden lisäksi sen tulisi tietysti olla sellainen, josta asiakas löytää hakemansa, luottaa myymälän henkilökuntaan, tekee heräteostoksia, poikkeaa kahville ja palaa jälleen.