Tiedätkö jo, että mitä tarkoittaa verkkokaupan konversiotaso?
Lukemattomat asiat vaikuttavat siihen, moniko verkkokauppasi sivuilla surffaava päätyy tekemään ostoksen. Huomaa, että sivuillasi käy hyvin monenlaisia ihmisiä ja kaikki heistä eivät tule ostamaan, vaikka tekisit mitä. Toisaalta on myös asiakkaita, jotka kipeästi tarvitsevat etsimänsä tuotteen ja ovat valmiita ostamaan sen joka tapauksessa, oli kauppasi minkälainen hyvänsä. Potentiaalisten ”ehkä-ostajien” joukossa on kuitenkin iso osa kävijöitä, joiden ostopäätökseen voit vaikuttaa. Tässä on listattuna joitakin yleisiä asioita, jotka vaikuttavat konversiotasoon. Meillä on mahdollista myös teettää maksullinen analyysi teidän verkkokaupastanne ja teemme teille ehdotuksen miten voisitte parantaa konversiotasoa.
Yleisiä konversiotasoon vaikuttavia tekijöitä:
- Tuotekuvaus ja tuotekuvat ovat yksi tärkeimmistä yksittäisistä asioista. Valitettavan usein näitä kuitenkaan ei ole tehty kunnolla ja se näkyy heti kaupan myynnissä.
- Verkkokaupan ulkoasu ja se kuinka luotettavaksi asiakas verkkokaupan kokee.
- Selkeästi jäsennelty verkkosivusto, josta löytää helposti etsimänsä. Toimiva tuotehaku.
- Ostotapahtuman helppous. Tutkitusti mahdollisimman lyhyt ostoprosessi parantaa konversiotasoa.
- Tuotteen hinta ja ”koukut” eli erilaiset kampanjat.
- Toimituskulut. Toimituskulut kannattaa pitää mahdollisimman alhaisina ja sisällyttää ennemmin vaikka osa toimituskuluista tuotteen hintaan.
- Monipuoliset maksutavat ja toimitustavat. Maksutapojen ja toimitustapojen kuvakkeet kannattaa olla esillä kaikilla sivuilla, jotta asiakas näkee heti, onko hänen suosimansa maksutapa käytettävissä. Pankkien ja luottokorttien logot sivuilla lisäävät myös kaupan luotettavuuden tuntua.
- Suomessa lainsäädännöllisistä syistä on verkkokauppiaan pakko tarjota 14 päivän palautusoikeus tuotteille. Sen tietysti suurin osa asiakkaistakin tietää. Mutta jos tuotesivulla asiakkaan ostopäätöstä epäröidessä muistuttaa asiakkaita vielä lausahduksella ”Kaikilla tuotteillamme on 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus!” niin asiakkaalle voi tulla turvallisempi olo ja ostopäätös voi olla helpompi tehdä.
Yksi isoimpia konversioon vaikuttavista asioista on sivuston luotettavuus ja uskottavuus. Kaikki asiakkaat eivät uskalla antaa luottokorttinumeroansa kenelle tahansa. Uskottavuuteen voi vaikuttaa muun muassa verkkokaupan ulkoasulla ja muutenkin kaikin puolin toimivalla kokonaisuudella. Jos kaupan pyörittäminen näyttää harrastelijatoiminnalta, voi tilaus helposti jäädä tekemättä. Yksi tehokas keino on myös lisätä sivuille kuva myymälästä ja henkilökunnasta. Toinen tärkeä asia on yhteystiedot ja varsinkin puhelinnumeron näkyminen sivuilla. Suosittelemme laittamaan asiakaspalvelun puhelinnumeron näkyviin jokaiselle verkkokaupan sivulle, edes alareunaan. Se ei kokemuksemme mukaan lisää yhtään asiakaspalvelun puhelumäärää, mutta parantaa huomattavasti sivujen luotettavuutta.
Miten saat verkkokaupasta luotettavamman oloisen:
- Tyylikäs ulkoasu
- Ota käyttöön SSL-sertifikaatti, joka saa asiakkaan kokemaan olonsa turvallisemmaksi.
- Näytä sivuilla luottamusta herättäviä symboleita, kuten asiakkaan turvalliseksi kokemien verkkomaksupalveluiden symboleita, jotka ovat käytössä.
- Esitä sivuilla verkkokaupan osoite ja puhelinnumero.
- Lisää sivuille valokuvia myymälästä ja/tai henkilökunnasta.
- Jos sinulla on jo paljon asiakkaita, kerro se. Esimerkiksi: ”Jo 10 000 tyytyväistä asiakasta”.
- Tai sitten voit mainostaa sitä, jos kauppa on toiminut jo vuosien ajan, esim ”Asiantuntevaa palvelua jo vuodesta 1950 lähtien.”
- Näytä asiakkaiden kommentteja verkkokaupasta ja sen tuotteista.
- Maininnat lehdistössä. Jos kaupastasi on tehty artikkeleita lehtiin, lisää niistä tietoa myös verkkokauppaan.
- Käytä hyvää suomen kieltä. Jos verkkokaupan teksti on täynnä kirjoitusvirheitä, ei kauppa anna luotettavaa vaikutelmaa.
Älä luota etusivun voimaan
Valtaosa verkkokaupan kävijöistä EI tule verkkokaupan etusivun kautta, vaan suoraan eri tuotesivuille, esimerkiksi hakukoneiden kautta. Kerrotko verkkokauppasi valtit vain etusivulla? Älä luota siihen, että kerrot tärkeimmät asiat vain etusivulla! Tuotesivulla on hyvä kertoa myös toimitusaika ja että onko tuotetta heti saatavilla, tai milloin sitä on saatavilla. Tuotesivulla kannattaa esittää myös vaihtoehtoisia tuotteita tai lisävarusteita. Ja ehdottomasti asiakaspalvelun puhelinnumero.
Tuotevalikoiman optimointi
Verkkokaupan tuotevalikoimassa on tyypillisesti aina sekä hyvin myyviä tuotteita, että huonosti myyviä tuotteita. Käy säännöllisesti läpi huonosti myyviä tuotteita ja tutki onko niissä tuotekuvaukset ja tuotekuvat kunnossa. Monesti pelkästään tuotekuvausta parantamalla voi saada myynnin kasvuun. Jos sekään ei auta, kannattaa verrata tuotteen hintoja kilpailijoiden hintoihin. Tuotteista, jotka eivät myy, kannattaa yleensä hankkiutua eroon esimerkiksi niihin tuotteisiin kohdistuneiden alennusmyyntien kautta. Varastoon ei kannata sitoa rahaa sellaisiin tuotteisiin, jotka jäävät pölyyntymään hyllyyn. Sellaisia tuotteita kannattaa nostaa paremmin esille ja todennäköisesti niiden myynti tulee paranemaan jo sillä toimenpiteellä entisestään.
© Vesa Nippala