Verkkokaupan perustaminen on helppoa, mutta verkkokaupan rakentaminen kannattavaksi liiketoiminnaksi vaatii paljon työtä, osaamista ja oikeanlaisia valintoja. Näillä sivuilla pyrimme kertomaan perustietoja eri asioista, joita tulee ottaa huomioon verkkokaupan perustamista suunniteltaessa ja miten projektin vaiheet yleensä etenevät.
Verkkokaupan perustamista suunnitellessa selvitellään tuotevalikoimaa ja suunnitellaan logistiikkaa, sekä tehdään kannattavuuslaskelma. Tämän jälkeen voidaan valita toimintaan sopiva verkkokauppaohjelmisto ja suunnitella brändiä ja yrityksen kilpailuetuja. Verkkokauppaprojektin toteutus on oma lukunsa ja sen jälkeen tietysti markkinointi. Markkinointia kannattaa suunnitella jo projektin suunnitteluvaiheesta lähtien ja huomioida markkinoinnin kustannukset myös verkkokaupan kannattavuuslaskelmassa. Toivottavasti oppaasta on sinulle apua! Saat lähettää palautetta ja kysymyksiä meille sähköpostitse. Tarvittaessa voidaan sopia myös konsultaatiopalaverista tai koulutustilaisuudesta, jos tarvitsette apua verkkokaupan perustamiseen tai verkkokaupan myynnin kasvattamiseen.
Verkkokauppaliiketoiminnan edut kivijalkamyymälään verrattuna
Verkkokauppaliiketoiminnassa toimii monilta osin erilaiset lainalaisuudet perinteiseen kivijalkamyymälään verrattuna. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa ja omat erityishaasteensa. Verkkokauppaliiketoiminnassa on kivijalkamyymälään verrattuna seuraavat edut:
- Laajempi markkina-alue. Kivijalkamyymälä on aina paikallista toimintaa, verkkokauppaa voi helposti harjoittaa koko maan laajuudella tai vaikka kansainvälisesti.
- Verkkokaupasta ostaminen on helppoa ja onnistuu ympäri vuorokauden. Vaikka kotisohvalla istuskellessa on helppo tehdä ostoksia.
- Alhaisemmat kustannukset: Vuokra. Kivijalkamyymälän menestymisen kannalta kolme tärkeintä asiaa ovat: sijainti, sijainti ja sijainti. Hyvä sijainti tuo jo itsessään myyntiä, mutta myös korkeammat vuokrakustannukset. Verkkokauppa voi sijaita fyysisesti missä tahansa, vaikka vuokraltaan edullisemmassa paikassa ja tehdä silti hyvää myyntiä. Toisaalta kivijalkamyymälän eduksi voidaan katsoa se, että pelkkä hyvä sijainti ilman suurempia markkinointiponnisteluja voi tuoda jo hyvin myyntiä. Verkkokaupalla ei ole tätä etua ja käytännössä verkkokauppa joutuu maksamaan markkinoinnista saadakseen kävijöitä verkkokauppaan. ”Ohikulkijat” eivät eksy vahingossa verkkokauppaan.
- Alhaisemmat kustannukset: Työaika per asiakas. Myymälässä voi toimialasta riippuen ”joutua” palvelemaan asiakasta pitkäänkin ennen kuin asiakas tekee ostopäätöksensä. Verkkokauppias sen sijaan suurimmalta osin käsittelee jo vastaanotettuja tilauksia.
- Mahdollisuus seurata eri markkinointikanavien toimivuutta kävijäseurantajärjestelmien avulla. Se puolestaan mahdollistaa markkinoinnin tehokkaan kohdentamisen toimivimpiin markkinointikanaviin.
- Verkkokauppa mahdollistaa kustannustehokkaan jälkimarkkinoinnin: sähköpostiuutiskirjeet, joiden avulla kauppias voi käytännössä ilmaiseksi markkinoida vanhoille asiakkailleen.
© Vesa Nippala