Konversiotaso tarkoittaa sitä prosenttiosuutta verkkokaupan sivuilla kävijöistä, jotka päätyvät tekemään ostoksen.
Oletko koskaan ajatellut, että voisit vaikuttaa verkkokauppasi konversiotasoon? Kyllä, se on mahdollista, ja sen tulisikin olla yksi tärkeimmistä verkkokauppiaan tehtävistä, koska sillä on erittäin tärkeä merkitys verkkokaupan kannattavuuden kannalta.
Konversiotaso on verkkokaupan tuloksen kannalta erittäin tärkeä mittari. Alla on laskettu kuvitteellinen esimerkki siitä miten suuri vaikutus sillä on yrityksen kannattavuuden kannalta.
Verkkokauppa A ostaa mainoskampanjan, jolla saa 5 000 kävijää sivuille. Verkkokauppa maksaa mainoskampanjasta 0,3 euroa per kävijä, eli mainoskampanjan kustannus on 1500 euroa. 2% kävijöistä päätyy tekemään tilauksen ja tilauksen keskimääräinen arvo (alv 0%) on 50 euroa. Verkkokaupan keskimääräinen kate on 40%, joten koko kampanjasta jää voittoa vain 500 euroa. Jos kaikki muut laskelman tiedot pysyvät paikallaan, mutta muutetaan konversiotasoa edes yhden prosenttiyksikön paremmaksi, moninkertaistuu mainoskampanjasta saatu tuotto. Puhumattakaan, että jos konversiotasoa onnistuu nostamaan usealla prosenttiyksiköllä… Tämä esimerkki osoittaa hyvin sen, että vaikka verkkokaupan markkinointi on erittäin tärkeää, on vielä tärkeämpää tehdä verkkokauppa sellaiseksi, että se konvertoi hyvin.
Konversiotaso | 1 % | 2 % | 3 % | 7 % |
Mainoskampanjan kulut | 1500€ | 1500€ | 1500€ | 1500€ |
Kävijöitä | 5000 | 5000 | 5000 | 5000 |
Asiakkaita (kävijöitä * konversiotaso) | 50 | 100 | 150 | 350 |
Keskimääräinen tilaus | 50€ | 50€ | 50€ | 50€ |
Mainoskampanjan tuoma liikevaihto | 2500€ | 5000€ | 7500€ | 17500€ |
Kate % | 40% | 40% | 40% | 40% |
Kate € | 1000€ | 2000€ | 3000€ | 7000€ |
Tuotto (kate – mainoskampanjan kulut) | -500€ | 500€ | 1500€ | 5500€ |
Tiedätkö mikä on verkkokauppasi konversiotaso? Tiedätkö miten konversiotasoa voi parantaa? Tiedätkö, että käyttämälläsi verkkokauppaohjelmistolla on hyvin merkittävä vaikutus konversiotasoon?
© Vesa Nippala