”Jos osaat ostaa viisaasti, on myyminen huomattavasti helpompaa.”
Yksi verkkokaupan perustamisen keskeisimmistä asioista on tuotevalikoima. Mitä tuotteita myyt ja mistä niitä ostat? Suosittuja merkkituotteita vai jotain uniikkia tai erikoista, jota kukaan tai ainakaan moni muu ei vielä myy? Oletko löytänyt tuotteen, jonka ”kaikki” oletettavasti haluavat, mutta jota kukaan muu ei vielä myy Suomessa? Jos olet niin onnekas, niin pyri hankkimaan valmistajalta yksinoikeus tuotteiden myyntiin Suomen markkinoille. Muuten käy helposti niin, että jo kuukauden tuotetta myytyäsi myös kourallinen muita verkkokauppoja myy samoja tuotteita – kilpailu syö helposti katteet, eikä kauppasi ole enää erikoinen tuotevalikoimansa ansiosta. Jos saat yksinoikeuden, voit toimia samalla maahantuojana ja tehdä tukkumyyntiä muille liikkeille. Yksinoikeus tuo yleensä myös paremmat hankintahinnat tuotteille.
Suosituissa merkkituotteissa on myös hyvät puolensa. Ne ovat yleensä kilpailtuja aloja, mutta myyntimäärätkin ovat vastaavasti valtavasti isompia. Merkkituotteita asiakkaat usein etsivät netissä ja jos hyvin hakukoneoptimoidulla verkkokaupalla pääsee tuotehaukujen hakutuloksissa kärkikolmikkoon, niin myyntiä tulee automaattisesti ja paljon.
Jos etsit valikoimaasi sellaisia tuotteita, joita ei ennestään Suomen markkinoilla ole, on messut hyvä tapa löytää sopivia tuotteita ja valmistajia. Eri toimialoilla on yleensä vuosittain tai pari kertaa vuodessa pidettäviä suuria messuja eri puolilla Eurooppaa ja maailmaa. Tutustu toimialasi messutarjontaan. Jo yksi vierailu oikeille messuille voi avata ovet moneen hyvään tavarantoimittajaan. Tietysti myös internet on hyvä lähde etsiä tuotteita. Jos et olisi valmis ostamaan jotain tuotetta pelkän tuotekuvan ja tuotekuvauksen perusteella, niin tuskin sinunkaan asiakkaasi olisivat siihen valmiita. Jos olet löytänyt mielenkiintoisen tuotesarjan internetin välityksellä, kannattaa pyytää näytekappaleita tuotteista, ennen kuin päätät isomman erän tilaamisesta, jotta voit varmistua tuotteiden laadusta.
Ostamisen logistiikka, maahantuonnin kiemurat
Sovi toimitusehdoista ja maksuehdoista tavarantoimittajan kanssa. Tutustu Incoterms -toimituslausekkeisiin, jotta tiedät mitä tavarantoimittaja tarkoittaa, jos hän ilmoittaa esimerkiksi, että toimitusehdot ovat EXW.
Ulkomaiset tavarantoimittajat takaavat yleensä, että tavara lähtee ehjänä heidän varastoltaan. Jos tavaraerä vahingoittuu tai vaikka tärveltyy kokonaan kuljetuksen aikana, on se yleensä ostajan vastuulla. Kannattaakin hoitaa vakuutukset kuntoon ennen kuin lähtee tilaamaan konteittain tavaraa toiselta puolelta maapalloa. Kuljetusyhtiöillä on tietysti omat vakuutuksensa kuljettamalleen tavaralle, mutta niistä saatavat korvaukset lasketaan tietyn painokertoimen tms mukaan, eivätkä ne yleensä kata kuin murto-osan tavaroiden todellisesta arvosta. Ulkomailta tavaraa ostaessa tulee tutustua ensin maahantuontiin ja tulleihin liittyviin säännöksiin.
Maksuehdot
Pyri neuvottelemaan ostotilauksiin mahdollisimman nopeasti mahdollisimman hyvät maksuehdot. Yleensä tavarantoimittajat edellyttävät ainakin ensimmäisestä tilauksesta ennakkomaksun, mutta pian sen jälkeen on yleensä mahdollista sopia paremmista maksuehdoista. Pitkien maksuaikojen merkitys kasvaa varsinkin verkkokauppasi sesonkien aikana. Ennen sesonkia varastoon täytyisi saada suuri määrä tuotteita, ja jos pystyt maksamaan ostotilaukset vasta sesongin aikana tai sen jälkeen, niin rahaa ei sitoudu niin paljoa varastoon. Tavoitetila on se, että olet myynyt tavarat eteenpäin siinä vaiheessa kun maksat niistä itse. Muista myös se, että myyntimäärien kasvaessa sinulla on mahdollisuus neuvotella myös ostohinnoista. Mitä tärkeämpi asiakas olet tavarantoimittajallesi, sitä paremmassa asemassa olet myös ostohintojen näkökulmasta.
Kun tavara saapuu varastoon
Kun ostotilaus saapuu varastoosi, muista aina tarkistaa toimituksen sisältö ennen kuin allekirjoitat rahtikirjaan tavaran vastaanotetuksi. Tarkista, että kaikki rahtikirjaan merkatut kollit/lavat ovat saapuneet ja että niissä ei ole mitään ulkoisia vaurioita. Puutteet ja vauriot tulee merkitä rahtikirjaan ennen kuin allekirjoitat sen. Jos allekirjoituksellasi todistat ottaneesi tavaran vastaan ilman merkintöjä puutteista toimituksessa, voi olla todella vaikeaa tai jopa mahdotonta saada hyvitystä puuttuvista tai vaurioituneista tuotteista.
Varasto, varastomyymälä vai noutopiste?
Toimitatko tilauksia vain postimyyntinä varastosta, vai olisiko kannattavaa avata myös myymälä verkkokaupan yhteyteen? Monet verkkokaupat pyörittävät varastoa ja myymälää samoissa toimitiloissa. Näiden välimuoto on varasto+noutopiste. Eli asiakkaille tarjotaan mahdollisuus noutaa tilauksensa noutopisteestä ilman toimituskuluja, mutta heille ei ole varsinaista myymälää, jossa he voisivat vaellella hyllyjen lomassa tuotteita ihaillen. Myymälä voi tuoda merkittävästi lisää myyntiä (riippuen paljon myymälän sijainnista), mutta se tuo myös lisää kustannuksia; myymälä vaatii runsaasti asiakaspalvelutyötä ja lisää neliömetrejä toimitilaan ja tietysti sopiva sijainti tuo myös oman lisänsä toimitilan vuokraan.
Varastoinnin suunnittelussa lähtökohtana on tietysti tuotevalikoiman laajuus ja tilattavien tavaraerien koko. Toimitilaa vuokrattaessa kannattaa panna merkille neliömetrien lisäksi myös toimitilan korkeus: korkeaan tilaan mahtuu korkeammat hyllyt ja siten samaan neliömäärään mahtuu paljon enemmän tavaraa varastoitavaksi.
Pakkausmateriaalit ja -tarvikkeet
Miten pakkaat asiakkaiden tilaukset? Pahvilaatikkoon, pakkauspussiin, kartonkiin, voimapaperiin, kirjekuoreen, vai johonkin muuhun? Tarvitsetko jotain pehmike- tai täytemateriaalia, jotta tavarat eivät kolhiinnu toimituksen aikana? Vaihtoehtoja on runsaasti. Paljon riippuu siitä mitä haluat ja miten haluat identifioitua: pakkaus yrityksen omalla painatuksella, mahdollisimman edullinen vaihtoehto, mahdollisimman ekologinen vaihtoehto, vai jokin näiden risteytys? Onko mahdollista käyttää kierrätysmateriaaleja: esimerkiksi käyttää uudelleen laatikoita, joita on tullut tavarantoimittajiltasi ja täytemateriaalina esimerkiksi vanhoja sanomalehtiä. Myös pakkausteipin voi teettää omalla painatuksella – verkkokaupan logolla – joka on yksi melko edullinen tapa saada yrityksen ilme mukaan asiakkaalle menevään pakettiin asti.
Sopivaa pakkausmateriaalia valitessa kannattaa materiaalin hinnan lisäksi ottaa huomioon erityisesti, että kuinka nopeasti siihen on mahdollista pakata tuotteet. Esimerkiksi voimapaperi on materiaalina edullista, mutta sitä käytettäessä pakkaamiseen kuluu huomattavasti enemmän työaikaa kuin esimerkiksi pakkauspusseja käytettäessä.