HUOM. Teksti on kirjoitettu alun perin vuonna 2018, joten sen sisältö voi olla vanhentunutta.

Sitemap, tai suomalaisittain sivustokartta, on helpoin tapa kertoa hakukoneille, mitä sisältöä verkkosivustolta löytyy ja miten se tulee indeksoida hakutuloksia varten. Hakukoneet käyttävät nk. crawler-botti -apuohjelmia kartoittaessaan verkkosivustoja hakutuloksiaan varten ja niiden tehtävänä on luoda kokonaisesta sivustosta aina mahdollisimman selkeä lyhennelmä hakukoneelle esitettäväksi hakutuloksissaan. Sivustokartan avulla voidaan kertoa esimerkiksi, mitkä yksittäiset sivuosoitteet (URL) kyseisen domainin alta löytyvät, milloin sivustoa on viimeksi päivitetty, millaisin aikavälein sisältö uudistuu, kuinka tärkeää eri sivujen sisältö on muihin domainin sivuihin nähden ja miten sivut liittyvät toisiinsa. Eli kyseessä on varsin näppärä työkalu esitettävän informaation kannalta.

Lyhyesti, sivustokartta luo hakukoneille opaskartan siitä, mitä sivusto pitää sisällään. Hakukoneet päätyvät uusille sivustoille usein muilta sivustoilta löytyvien linkkien kautta tai uusille yksittäisille sivuille myös sivuston sisäisten linkitysten kautta. Uuden sivuston ensimmäinen indeksointi kestää usein useamman kuukauden sen verkkoon tulosta, mutta oikeanlainen sivustokartta ja Googlen Search Console voivat vauhdittaa sivun indeksointia jonkin verran. Sivustokartan avulla hakukoneet myös löytävät uudet sivut, kuten vaikkapa uudet tuotteet, nopeammin hakuindeksiinsä.

Search Console (aiemmin selkeämmin nimellä Webmaster Tools) on hakukoneen työkalupaketti verkkosivustojen ja -kauppojen hallinnoijille. Paketti löytyy Webmaster Tools -nimellä jokaiselle hakukoneelle erikseen, mutta käsittelemme tässä artikkelissa pääosin Googlen työkaluja, koska Google on Suomessa ylivoimaisesti yleisin hakukone.

Google Search Console

Oscar eCommerce verkkokauppaohjelmisto luo aina automaattisesti sivustokartan kauppiaan puolesta, joten kauppiaan tehtäväksi jää lähinnä sen liittäminen Googlen Search Consoleen. Ensimmäisenä tarvitset Google-tunnukset ja sivustoltasi Analytics-tunnisteen, jotta sivuston aktivoiminen onnistuu Search Consolessa. Seuraava vaihe on mennä osoitteeseen:

http://www.google.fi/webmasters

Avautuvasta näkymästä löydät keskeiseltä paikalta painikkeen ”Lisää ominaisuus”, jota painamalla pääset syöttämään kauppasi osoitteen Search Consoleen. Tässä vaiheessa Google vahvistaa verkkokaupan sinulle kuuluvaksi Analytics-tunnisteen kautta, mikäli Analytics-seuranta on käyttämälläsi sivulla saman Google-tilin alla. Jos erillistä Analytics-tunnistetta ei löydy sivustolta, palvelu tarjoaa mahdollisuutta asettaa verkkokaupan juurikansioon erillisen google(kirjain-numeroyhdistelmä).html -tiedoston tai sivuston head-osioon erillisen skriptin, joiden kautta voit vahvistaa sivuston sinulle kuuluvaksi. Siirron tai lisäyksen voit tehdä itse erillisen FTP-ohjelman avulla tai voimme tehdä sen puolestasi pelkällä toimenpidemaksulla. Jälkimmäisessä tapauksessa sinun tulee lähettää tunnistetiedosto tai -skripti meille sähköpostilla toimenpidepyynnön yhteydessä. Joka tapauksessa vahvistuksen jälkeen verkkokauppasi näkyy Search Consolen etusivulla ja pääset antamaan Googlelle polun sivustokartan hyödyntämiseen.

Klikkaamalla sivustosi nimeä pääset erilliseen hallintanäkymään, jonka vasemmasta reunasta löydät Indeksointi -linkin. Sen alta paljastuu Sivustokartat -valinta, josta päästään sivustokartan indeksointiin. Sivustokartat -hallinnan oikeasta yläkulmasta löytyy Sivustokartan lisäys / testaus -painike, josta pääset antamaan sivustokarttasi osoitteen Googlelle. Oletuksena Oscar eCommerce-kaupan sivustokartta löytyy osoitteesta: https://www.kauppasi-nimi.fi/sitemap.xml. Syöttämällä kenttään kyseisen sitemap.xml -osoitteen voit halutessasi testata sivustokartan toiminnan hiiren vasemman puoleista näppäintä käyttäen ennen sen lähettämistä. Lähetettyäsi sivustokartan se näkyy sivun alaosassa odottamassa indeksointia.

Etenkin kauppansa uudistajien on myös hyvä tietää, että Googlelle on mahdollista lähettää erillisiä indeksointipyyntöjä sisällön tai sivuston rakenteen muuttuessa. Tämä on hyödyllistä etenkin, jos kauppa on muuttunut responsiiviseksi. Tämä tapahtuu klikkaamalla hallintavalikon vasemman reunan Indeksointi -linkkiä ja sen alta Hae kuten Google -linkkiä. Avautuvassa näkymässä pystyt testaamaan, miltä kauppasi yksittäiset sivut näyttävät Googlen indeksoimina eri päätelaitteilla ja pystyt lähettämään Googlelle erillisen indeksointipyynnön Lähetä hakemistoon -painikkeesta. Kirjoita osoitekenttään vaikka uuden etusivusi nimi ja paina jompaa kumpaa Hae -painikkeista. Hakupyyntö voi kestää muutaman minuutin, joten ole kärsivällinen. Haun loputtua hakemasi URL näkyy alla erillisessä listassa, jonka oikeassa reunassa on edellä mainittu Lähetä hakemistoon -nappi jokaisen URL:n vieressä. Napista lähetät Googlelle erillisen tiedon siitä, että sivulla on jotain uutta kartoitettavaa ja sivu pitäisi indeksoida uudelleen mahdollisimman pian. Indeksoinnissa voi mennä aikaa enemmän tai vähemmän, mutta nyt Googlella on ainakin tieto siitä, että sivun sisältö on muuttunut. Uuden rakenteen tapauksessa kannattanee tehdä indeksointipyynnöt sekä mobiili- että tietokonenäkymästä.

Bing Webmaster Tools

Loppuun vielä pikaisesti Bingin Webmaster Toolsiin sivustokartan lisääminen. Markkinaosuus voi olla Suomessa suhteellisen pieni, mutta pieni panostus Bingiin saa aikaan sen kautta tehdyille hauille paremman konversion kilpailun vähyyden takia. Bingin osuus Suomessa on pitkälti mobiilin varassa johtuen Nokian Windows Phone -perinnöstä, joten responsiivisuus ja mahdollisimman helpoksi tehty ostamisprosessi ovat tärkeä osa Bingin konversiota. Mutta nyt itse operaatioon:

Alla on osoite, mihin sivustokartta voidaan syöttää indeksoitavaksi:

http://www.bing.com/toolbox/webmaster

Vasemmasta reunasta löytyy valikko, jossa on valinta ”Add a site”. Sen takaa aukeaa sivu, johon verkkosivuston osoitteen, eli URL:n ja sivustokartan osoitteen voi syöttää. Näiden jälkeen tarvitsee suorittaa samanlainen vahvistus-operaatio kuin Googlenkin tapauksessa, eli ladata sivun yläosassa tarjottava BingSiteAuth.xml -tiedosto koneelle ja siitä edelleen sivuston juurikansioon samoin metodein kuin aiemminkin. Sen jälkeen sivuston voi vahvistaa Webmaster Toolsin kautta, ja kauppasi ilmestyy vahvistettuna Bingin hallintapaneeliin indeksointia odottamaan.