Webhotelli-palveluissa on eroja – muussakin kuin hinnassa
Hosting, eli webhotelli -palveluiden tarjoajat tarjoavat www-sivuston palvelintilan ylläpitoa. Asiakas siis käytännössä vuokraa palvelimen resursseja (kiintolevytila, prosessoriaika, keskusmuisti jne) käyttöönsä. Hosting-palveluiden hinnoissa ja laadussa on valtavia eroavaisuuksia. Halvimmillaan parilla kympillä saa koko vuoden paketin. Ylärajaa on vaikeampi löytää. Dedikoitu tai osittain dedikoitu palvelin, tai pilvipalvelin joka toimii hyvin myös isolla ja suositulla verkkokaupalla, voi maksaa helposti useita satoja euroja kuukaudessa. Nyrkkisääntönä suosittelen jokaiselle verkkokauppiaalle, että tässä asiassa ei kannata luottaa halvimpaan vaihtoehtoon.
Webhotellipakettien sisältöjä saattaa olla vaikea vertailla. Palveluntarjoajat esittävät palvelukuvauksissaan yleensä vain käytettävissä olevan kiintolevytilan ja sallitun liikennöintimäärän, sekä esimerkiksi sähköpostilaatikoiden lukumäärän. Asiakkaan on mahdoton siis tietää, että kuinka monta (kymmentä/sataa?) verkkosivustoa jakaa saman prosessoriytimen ja palvelimen keskusmuistin kyseisen sivuston kanssa. Käytännössä levytilan määrä ei kerro mitään sivuston latausnopeudesta. Tavallisesti verkkokaupat käyttävät melko vähän levytilaa (reilusti alle gigatavun) ja liikennöintimäärätkin ovat Suomen oloissa suhteellisen pieniä keskikokoisilla verkkokaupoilla. Yleensä hosting-palveluiden tarjoajat rajoittavat palvelimen yhdelle kaupalle saatavilla olevia resursseja eri tavoilla, jotta koko palvelin ei ruuhkautuisi. Esimerkiksi samanaikaisten tietokantakäyttäjien lukumäärä on voitu rajoittaa kahteen. Käytännössä palvelu voi siis toimia pienellä kävijämäärällä ihan hyvin, mutta rajoituksen seuraukset näkyvät vasta siinä vaiheessa kun sivuston kävijämäärä kasvaa – asiakkaat eivät saa tietokantaan yhteyttä, eli heille tulostetaan verkkokaupan sijaan virheilmoituksia.
Käytännössä koko verkkoliiketoimintasi on webhotellin varassa. Onko se siis asia, josta sinulla on varaa tinkiä? Jos palvelu ei jonakin päivänä toimikaan, onko palveluntarjoajalla puhelinnumeroa asiakaspalveluun? Onko asiakaspalvelu Suomessa vai jossain ulkomailla? Paljonko asiakaspalvelu maksaa? Kuinka nopeasti ongelmatilanteisiin reagoidaan? Jos ongelmatilanteessa verkkokauppasi on esimerkiksi 5 päivää pois käytöstä, menetät valtavan määrän myyntiä – ja asiakkaita, jotka eivät ehkä yritäkään enää tulla takaisin.
Kannattaa ottaa myös huomioon, että missä palvelimet sijaitsevat. Palvelintilaa saa paljon Suomea edullisemmin muualta Euroopasta ja Yhdysvalloista. Jotkut suomalaiset yritykset myyvät hostingia ulkomaisilta palvelimilta. Palvelinten sijaintia ei kerrota välttämättä kuin pienellä painettuna palvelun ehdoissa. Verkkokaupan asiakkaalle ulkomailla sijaitsevat palvelimet näkyvät usein hitaammin latautuvina sivuina.
Muista varmuuskopiointi!
Hosting-palveluntarjoajalta kannattaa aina ostaa lisäpalveluna myös automaattinen varmuuskopiointipalvelu, jos se ei kuulu normaalihintaan. Jos jotain todella ikävää tapahtuu, niin olisi kullan arvoista, että edes vuorokauden takainen tilanne verkkokaupasta olisi aina palautettavissa takaisin käyttöön.
SSL sertifikaatti
SSL-sertifikaatilla tarkoitetaan www-selaimen ja palvelimen välisen tietoliikenteen salaamista siten, että ulkopuoliset tahot eivät pääse käsiksi niiden väliseen tietoliikenteeseen. Virallisen SSL sertifikaatin käyttäminen verkkokaupassa on suositeltavaa, ainakin ostotapahtuman aikana, jolloin asiakas lähettää omia tietojansa verkkokauppaan. SSL sertifikaatti parantaa siis omalta osaltaan verkkokaupan tietoturvaa. Asiakkaan on helppo tunnistaa sivun osoiteriviltä tai selaimen lukko-ilmaisimesta, että onko SSL käytössä. Sanomattakin lienee selvää, että asiakas kokee sivuston turvallisemmaksi ja luotettavammaksi, jos SSL on käytössä. SSL sertifikaatti ei aiheuta merkittäviä lisäkustannuksia verkkokaupalle.